0 item:
 x 

Your shopping cart is empty!

Słownik Dietetyczny

Słownik Dietetyczny

Search for glossary terms (regular expression allowed)
Begin with Contains Exact termSounds like

Glossaries

.Nefropatia cukrzycowa Author: dietetyk
choroba nerek będąca efektem mylnie leczonej cukrzycy. Za duży poziom cukru we krwi uszkadza nerki. Lecznicze polega na poprawie kontroli cukrzycy, wdrożeniu leków , utrzymywaniu ciśnienia tętniczego na poziomie
Aflatoksyna Author: dietetyk

Aflatoksyna – substancja toksyczna i rakotwórcza produkowana przez pleśnie z rodziny Aspergillus. Głównym źródłem aflatoksyny są nieprawidłowo przechowywane fistaszki, czyli orzeszki ziemne.

Beta-karoten Author: dietetyk

prowitamina witaminy A; w dużej ilości występuje w zielonych warzywach liściastych (szpinak, sałata), żółtopomarańczowych warzywach (marchew, dynia) i w owocach takich jak: morele, śliwki, wiśnie i pomarańcze. β-karoten jest antyoksydantem, który zmniejsza ryzyko powstawania chorób nowotworowych i serca.

 

Bezdech senny Author: dietetyk

zaburzenie polegające na przewlekłym pojawianiu się podczas trwania snu okresów bezdechu, oznacza to pełne zatrzymania oddechu na dłużej niż 10s. W czasie bezdechu dochodzi do obniżenia wysycenia krwi tlenem. Zaburzenie to częściej występuje u osób otyłych.

 

Białko Author: dietetyk

związek organiczny zbudowany z przynajmniej stu aminokwasów. W organizmie człowieka pełni dużo funkcji, m.in.: jest materiałem budulcowym, jest częścią hormonów, pełni funkcje odpornościowe. Bez udziału białek nie jest możliwy wzrost i rozwój organizmu. Białko dzielimy na pełno- i niepełnowartościowe.

 

Białko niepełnowartościowe Author: dietetyk

białko o małej wartości biologicznej, charakteryzujące się małym stężeniem jednego albo paru aminokwasów egzogennych. Do tej grupy należą białka roślin: zbóż, warzyw, ziemniaków. Z białek roślinnych największą wartość ma białko roślin strączkowych.

 

Białko pełnowartościowe Author: dietetyk

białko o dużej wartości biologicznej, zawierające wszystkie aminokwasy egzogenne w odpowiednich ilościach a także w odpowiednim wzajemnym stosunku. Do białek tych zalicza się białka produktów pochodzenia zwierzęcego takich jak mięso, mleko i jaja.

 

Biegunka Author: dietetyk

luźny, wodnisty stolec powodowany przez nieprawidłowe wchłanianie wody w jelicie grubym. Intensywna biegunka prowadzi do odwodnienia, które jest niebezpieczne szczególnie dla dzieci i osób starszych.

 

Bilans energetyczny Author: dietetyk

to stosunek energii spożytej z pokarmem, a energii zużytej przez organizm. Energia zużyta jest determinowana przez podstawową przemianę materii i energię zużytą na aktywność życiową w ciągu dnia. Wyróżniamy dodatni, zerowy i ujemny. Bilans energetyczny dodatni zwany jest katabolizmem, ujemny – anabolizmem. Zerowy bilans energetyczny jest wówczas, kiedy energia spożyta jest równa energii zużytej, taka równowaga zapewnia dojrzałemu człowiekowi utrzymanie stałej masy ciała.

 

BMI Author: dietetyk

(body mass indeks) to wskaźnik masy ciała, wyrażony jako stosunek masy ciała w kg do wzrostu podniesionego do potęgi drugiej wyrażonego w metrach kwadratowych ( BMI = masa ciała/ wzrost2). Wartości wskazujące na prawidłową masę ciała mieszczą się w granicach 18,5-24,99 kg/m2. Przedział wartości 25-29.99 kg/m2 świadczy o nadwadze, a 30 kg/m2 i więcej znaczy otyłość. Z kolei wartości poniżej 18,5 kg/m2 informują o niedowadze.

 

Botulizm Author: dietetyk

rodzaj śmiertelnego zatrucia pokarmowego powodowanego przez botulinę, inaczej zwaną jadem kiełbasianym – toksynę produkowaną przez bakterie beztlenowe. Do wytwarzania przytoczonej toksyny dochodzi w nieprawidłowo  produkowanych i przechowywanych konserwach mięsnych, rybnych i warzywnych.

 

Bulimia Author: dietetyk

stan patologiczny polegający na występowaniu epizodów gwałtowanego objadania się, a później używania środków kompensujących takich jak wywoływanie wymiotów, nadużywanie środków przeczyszczających i wykonywanie  intensywnych ćwiczeń lub innej aktywności fizycznej

 

Błonnik pokarmowy Author: dietetyk

inaczej zwany włóknem pokarmowym; to rodzaj węglowodanów, które nie ulegają trawieniu w przewodzie pokarmowym człowieka. Błonnik pełni kluczowe funkcje w organizmie człowieka m.in.: poprawia trawienie, zapobiega powstawaniu zaburzeń gospodarki lipidowej a także węglowodanowej, zapobiega zaparciom, uchyłkowatością jelit, polipami, żylakami odbytu i chorobą nowotworową. Błonnik, ażeby spełniał swoje funkcje potrzebuje wody, zatem niezbędne jest dostarczenie z dietą odpowiedniej ilości wody. Źródłem błonnika są pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa, owoce jak również orzechy. Zapotrzebowanie na błonnik u dojrzałego człowieka wynosi 20-40g/dobę.

 

Celiakia Author: dietetyk

inaczej zwana chorobą trzewną oraz enteropatią glutenową; to schorzenie polegające na wystąpieniu zaburzeń trawienia i wchłaniania jelitowego spowodowane nietolerancją na gluten. Osoby cierpiące na celiakię muszą ze swojej diety bezwzględnie wyeliminować gluten.

 

Chlor Author: dietetyk

składnik mineralny, główny anion przestrzeni zewnątrzkomórkowej u człowieka; jest częścią soku żołądkowego. Głównym zadaniem chloru jest utrzymanie równowagi płynów i równowagi kwasowo-zasadowej. Do źródeł tego składnika mineralnego zalicza się sól kuchenną i ryby.

 

Reklama

  • Adres: Szczecin, Wojska Polskiego 10/22
  • Telefon: (+48) 731 809 468
  • Email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.